Kenniswijzer

Digitaal platform brengt ondernemingen in contact met West-Vlaamse experten

Willem Dewaele maakt met zijn onderneming Fraises de Guillaume verse Strawberry Daiquiri’s, een cocktail op basis van aardbeien, witte rum, limoensap en rietsuiker. Dankzij Kenniswijzer van TUA West en POM West-Vlaanderen slaagde hij erin zijn onderneming te laten groeien. In de labo’s van VIVES ontdekte hij een manier om zijn cocktail tot zes weken te bewaren en dus geschikt te maken voor verkoop in grote flessen.

Kenniswijzer is een digitale tool gericht op ondernemingen opgestart door TUA West en POM West-Vlaanderen. Bedrijven stellen hun vraag op anonieme wijze aan een panel experts uit West-Vlaamse universiteiten, hogescholen en onderzoeksorganisaties. Na zeven werkdagen wordt de juiste partner gevonden om het probleem op te lossen.

Zo geschiedde het ook voor Willem Dewaele van Fraises de Guillaume. Al sinds 2011 serveert hij de Strawberry Daiquiri op festivals mét verse aardbeien. “Het begon allemaal dankzij mijn vader die in groenten teelde en ook veel aardbeien. Van het overschot maakte ik de cocktail en zo is het idee ontstaan om het te verkopen”, vertelt Willem.

Bewaartijd
Willem bouwde een strandhuisje om tot foodtruck en trok ermee naar Boom Town op de Gentse Feesten. Meteen sloegen zijn Strawberry Daiquiri’s aan bij het publiek en zo belandde hij zelfs op Dranouter. Door het succes van zijn cocktails vroeg Willem zich af of hij zijn cocktail ook in grote flessen zou kunnen aanbieden. Alleen was de vraag of die verse aardbeien wel geschikt waren om lang te bewaren.

Via www.kenniswijzer.be belandde Willem bij VIVES Hogeschool waar hij samen met onderzoekers het labo indook om zijn vraag te onderwerpen aan wetenschappelijk onderzoek. Het resultaat was bevredigend. “Uit het onderzoek bleek dat de cocktail in flessen tot zes weken houdbaar is en dus geschikt om in grote hoeveelheden te leveren aan bijvoorbeeld zomerbars”, vertelt Willem. “Bovendien kwam ik in een gesubsidieerd project terecht waardoor de samenwerking helemaal een succes werd.”

300 liter verkocht
De eerste test met zomerbars in Gent is dan ook veelbelovend. “We verkochten meteen 300 liter van onze Strawberry Daiquiri wat het equivallent is van 1.800 cocktails. Ondertussen hebben we 6 zomerbars in onze portefeuille”, klinkt het trots. De komende periode wil Willem verder nadenken hoe zijn Fraises de Guillaume verder kan groeien en hoe hij zich wil profileren op de markt.

Worstelt uw bedrijf ook met de ontwikkeling van een nieuw product? Stel uw concrete vraag aan Kenniswijzer.

Translate »